Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Jouw drone en de nieuwe EU drone regelgeving, dit verandert voor jou! We gaan je heel simpel met een tabel uitleggen wat deze nieuwe regels voor je inhouden. Verderop in de blog, leggen we het dieper uit.
Je hebt het vast al ergens gehoord of gelezen, vanaf 31 december 2020 gelden er nieuwe regels voor het vliegen met drones. Europese regels. En dat is goed nieuws, want vanaf 2021 zijn in de EU de drone regels overal hetzelfde (let op lokale uitzonderingen!). De vraag is nu of er veel voor je gaat veranderen? Daar gaan we in deze blog op in.
Nu dat je weet waar je de cursus kan doorlopen, kunnen we nu kijken welke cursus je moet volgen. In onderstaande tabel 1 hebben we de meest verkochte drones uitgetypt. Staat jouw drone niet in tabel 1? Dan staat deze onder de algemene tabel 2.
Drone (merk + type) |
Klasse |
Wat behalen/aanvragen |
Kosten |
Drones zonder camera onder de 249gr of je vliegt alleen binnen met de drone |
- |
Je hoeft niks te doen. Aanrader: lees de handleiding, dit wordt niet getoetst!
|
€0,- |
Drones onder de 250gr of drones met een camera
|
|
-Voor het vliegen met deze drone heb je geen opleiding/cursus nodig. -Registratie van de drone piloot bij RDW |
€23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Mavic Mini (249gr) |
A1/C0 |
-Voor het vliegen met deze drone heb je geen opleiding/cursus nodig. -Registratie van de drone piloot bij RDW
|
€23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Mini 2 (249gr) |
A1/C0 |
-Voor het vliegen met deze drone heb je geen opleiding/cursus nodig. -Registratie van de drone piloot bij RDW
|
€23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Spark (300gr) Yuneec Breeze (385gr) DJI Mavic Air (430gr) Yuneec Mantis Q/G (480gr)
|
A1/C1 |
-Basis cursus A1/A3 -Registratie van de drone piloot bij RDW -Registratie van de drone bij RDW (aanvraag PH nummer) vermeld dit PH nummer op de drone met b.v. een brandplaatje. |
€59,90 Basis cursus A1/A3 €23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- €10,- RDW aanvraag vliegbewijs (5 jaar geldig)v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Mavic Air 2 (570gr) DJI Air 2S (600gr) |
A1/C1 |
-Basis cursus A1/A3 -Vervolg op A1/A3-->Gevorderde cursus A2 op locatie (schriftelijk of middels pc) -Registratie van de drone piloot bij RDW -Registratie van de drone bij RDW (aanvraag PH nummer) vermeld dit PH nummer op de drone met b.v. een brandplaatje. |
€59,90 Basis cursus A1/A3 €119,90 Gevorderde cursus A2 €23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- €10,- RDW aanvraag vliegbewijs (5 jaar geldig) v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Mavic Pro (734gr) |
A1/C1 |
-Basis cursus A1/A3 -Vervolg op A1/A3-->Gevorderde cursus A2 op locatie (schriftelijk of middels pc) -Registratie van de drone piloot bij RDW -Registratie van de drone bij RDW (aanvraag PH nummer) vermeld dit PH nummer op de drone met b.v. een brandplaatje. |
€59,90 Basis cursus A1/A3 €119,90 Gevorderde cursus A2 €23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- €10,- RDW aanvraag vliegbewijs (5 jaar geldig) v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
Enterprise reeks) (905/907 resp Zoom/PRO) |
A2/C2 |
-Basis cursus A1/A3 -Vervolg op A1/A3-->Gevorderde cursus A2 op locatie (schriftelijk of middels pc) -Registratie van de drone piloot bij RDW -Registratie van de drone bij RDW (aanvraag PH nummer) vermeld dit PH nummer op de drone met b.v. een brandplaatje. -Erkennen dat u praktijk ervaring heeft. Dit wordt niet getoetst. Wel je praktische kennis verhogen, bekijk onze drone cursus eens. |
€59,90 Basis cursus A1/A3 €119,90 Gevorderde cursus A2 €23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- €10,- RDW aanvraag vliegbewijs (5 jaar geldig) v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
DJI Phantom (1t/m 4PRO v2.0) reeks (1000 resp 1388gr Yuneec Q500 (gehele reeks) (1885gr) |
A2/C2 |
-Basis cursus A1/A3 -Vervolg op A1/A3-->Gevorderde cursus A2 op locatie (schriftelijk of middels pc) -Registratie van de drone piloot bij RDW -Registratie van de drone bij RDW (aanvraag PH nummer) vermeld dit PH nummer op de drone met b.v. een brandplaatje. |
€59,90 Basis cursus A1/A3 €119,90 Gevorderde cursus A2 €23,- RDW aanvraag van exploitant nummer per jaar, verlenging kost €13,- €10,- RDW aanvraag vliegbewijs (5 jaar geldig) v.a. €15,- kosten voor het brandplaatje. |
Tabel 1, EU drone regels. Deze regels gelden tot 1 januari 2023!
In Nederland kennen we verschillende regels voor het vliegen met drones. Voor 2021 was het een belangrijk verschil of je als hobby of voor je beroep vliegt. Kennelijk bleek dit ooit de handigste methode, wat aanpassingen in de reglementen voor modelvliegers en verkeersvliegers en gaan. Soms geeft dat vreemde afwijkingen, bijvoorbeeld wanneer een professioneel vlieger minder mag dan de hobby vlieger. Dit is per 31 december 2020 veranderd. Een vlieger is een vlieger, ongeacht de reden waarom je vliegt. De nieuwe regelgeving kijkt vooral naar het gewicht van de drone en dan naar het risicoprofiel van de vlucht(en) die je wilt maken. Hoe zwaarder de drone, hoe zwaarder de eisen. En, je raadde het natuurlijk al, hoe meer risico in de vlucht, hoe meer eisen de regels aan jou als piloot stellen.
Tabel 2: Drone regelgeving vanaf 31 december 2020 tot en met januari 2023
Video 1: Niet lezen maar kijken, dat kan! Bekijk dan bovenstaande filmpje van de RDW.
Zoals gezegd, de nieuwe regels gaan om gewicht en risico. De indeling start met categorieën, open, specific en certified. Voor de meeste Nederlandse vliegers zal de open categorie van toepassing zijn. Past het niet, en vooral, heb je specifieke eisen om niet in de open categorie te vliegen dan is specific de volgende stap. De naam zegt het haast al. Certified, als laatste keuze, staat vrijwel gelijk aan een brevet voor de burgerluchtvaart. Toepassingen waarvoor de certified categorie is voorgeschreven zijn pakketbezorging per drone of zelfs vervoer van personen. Binnen iedere categorie zijn er nog subcategorieën, waarbij de indeling vooral naar het gewicht van de drone gemaakt is. Iedere subcategorie heeft een eigen set aan eisen aan de piloot en staat bepaalde, specifieke zaken toe. Denk hierbij aan snelheid en afstand tot gebouwen.
Een andere vernieuwing in de aanstaande EU regels is dat de huidige kaart met no-fly zone’s wordt losgelaten. Dat zal veel vliegers als muziek in de oren klinken. De richting nu is om te werken aan zogenaamde ‘drone zones’. De zones moeten beter herkenbaar zijn en bieden de mogelijkheid om bestaande no-fly zones al dan niet tijdelijk aan te passen.
Vanaf 1 januari 2023 moeten alle nieuwe verkochte drones een CE-label hebben. CE staat voor Conformité Européene en houdt in dat drone getest is en dus voldoet aan de Europese regelgeving. Drones gaan geclassificeerd worden met een C keurmerk. Op dit moment is er nog geen enkele drone op de markt die een C keurmerk heeft.
Welke klasse (C0, C1, C2, C3 of C4) de drone krijgt, hangt af van het gewicht.
Voor drones die vandaag de dag verkocht worden, die dus nog niet beschikken over een C-label, geldt een overgangsperiode van twee jaar met als einddatum 1 januari 2023. Na deze datum worden al deze drones zonder dit label naar de A3 categorie gezet. Een regel van A3 is dat je 150m afstand moet houden met je drone ten opzichte van bebouwing.
Ben je aan het oriënteren om voor het eerst een drone te kopen of vlieg je al sinds het prille begin? Een logische vraag is wat de nieuwe regelgeving voor je betekent, en of het slim is om juist nu een drone te kopen of te wachten tot volgend jaar. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: wetgeving is niet echt een factor in je keuze. Natuurlijk, voor sommige drones moet je na de jaarwisseling een examen doen maar dat mag de pret niet drukken, toch? Vergeet niet dat, net als bij de meeste wetgeving, er een overgangsperiode komt waarin je met de meeste drones nog gewoon door mag vliegen. Legacy drones noemen ze dat. Dus ook al lijkt de nieuwe wetgeving erg dichtbij, de nieuwe drone van nu wordt op 1 januari niet direct tot de boekenplank veroordeeld. Zoek je nog een mooie nieuwe drone? Wij hebben ze in alle soorten en maten.
Nu je weet wat de overheid van je verwacht als drone piloot kunnen we beginnen met de cursus. Heb je moeite tijdens de cursus of wil je weten wat je kunt verwachten van de cursus en of het examen. Bekijk deze blog dan eens, hier leggen we je uit waar we je mee kunnen helpen tijdens de cursus.
Nadat je de toets van de a1/a3 cursus hebt afgerond en later ook de toets van de a2 cursus moet je nog een aantal stappen doorlopen. Je krijgt van drone vliegbewijs opleiding een link naar het RDW. Via je DigiD kun je vervolgens inloggen. Na het inloggen kun je jouw vliegbewijs voldoen a 10 euro en deze vervolgens downloaden (bewaar deze goed). Is je drone zwaarder dan 249gram, kun je ook direct alhier je exploitant nummer aanvragen. Na het aanvragen van je exploitant nummer moet je dit nummer zichtbaar op de drone plakken. Dit kan bijvoorbeeld via een brand veilig RVS plaatje.
Alle regels nog eens snel doorlezen, we hebben ze uitgewerkt in korte zinnen.
Wat houdt dit nu in voor de praktijk?
Algemene regels voor vluchten in de Open categorie (klik hier voor de specific en certified categorie)
Als hobbyvlieger in de Open categorie gelden een aantal algemene spelregels.
• Uw drone mag nooit hoger vliegen dan 120 meter;
• U moet uw de drone altijd in het zicht houden (VLOS);
• Uw drone mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram;
• U moet altijd voorrang verlenen aan ander vliegverkeer;
• U mag niet vliegen in no-fly zones. Waar u wel en niet mag vliegen met uw drone, kunt u onder andere controleren met de GoDrone-app van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL);
• Zijn er in uw nabijheid hulpdiensten actief, zoals politie of brandweer? Ga dan op een andere locatie vliegen.
Aanvullende regels Open categorie Voor vluchten in de Open categorie gelden tevens aanvullende regels, ingedeeld in drie subcategorieën: A1, A2 en A3.
Welke subcategorie op u van toepassing is, hangt af van het gewicht van uw drone. Het CE-label van uw drone (C0 t/m C4) bepaalt straks met welke subcategorie u te maken krijgt:
• A1: u mag:
- met uw lichte drone met CE-C0 (tot 250 gram) en C1 keurmerk (tot 900 gram) kortstondig boven mensen vliegen, zolang het niet om een menigte gaat. Er geldt wel de algemene regel dat je het overvliegen van niet betrokken mensen vermijdt.
- dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones zonder CE-C0 kenmerk tot maximaal 250 gram, en later met CE-C0 en C1-drones wanneer deze op de markt verschijnen.
- in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones vanaf 250 tot 500 gram vliegen in A1, als u de kennistest heeft afgelegd en uw vliegbewijs heeft behaald;
• A2: u mag:
- met drones tot 4 kilogram met CE-C2 keurmerk tot minimaal 30 meter afstand van mensen vliegen, niet erboven. Als de drone een lagesnelheidsmodus heeft (lager dan 3 m/s) dan mag u de afstand verlagen tot minimaal 5 meter. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 2 kilogram vliegen in A2, maar dan moet u minimaal 50 meter afstand houden tot personen.
• A3: u mag:
- vliegen met een CE-C2 (tot 4 kilogram) of C3 keurmerk (tot 25 kilogram) met actieve identificatie op afstand en geo-awareness;
- vliegen met een C4-type (tot 25 kilogram); - dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones zonder CE-C# kenmerk tot maximaal 25 kilogram, en later met CE-C2, C3 en C4-drones wanneer deze op de markt verschijnen.
- in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones vanaf 2 kilogram en tot 25 kilogram vliegen in A3.
Daarnaast geldt:
• als er mensen binnen uw vluchtgebied komen stopt u de vlucht;
• u behoudt een minimumafstand tot voorbijgangers 30 meter of meer met 1:1-regel (bijvoorbeeld 40 meter hoog, met 40 meter afstand). Dit geldt ook voor andere eigendommen en dieren;
• ook vliegt u minstens op een afstand van 150 meter van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones;
• u mag wel vliegen boven personen die betrokken zijn bij de vluchtuitvoering, en als ze op de hoogte zijn van instructies en veiligheidsvoorschriften van de vluchtuitvoerder.
Bekijk hier nog eens alle EU drone regels volgens de overheid.
Erik, helaas is daar nog niks over bekend.
Is er al iets bekend of er achteraf een ce classificatie kan worden afgegeven voor bijvoorbeeld een nu aangeschafte Mavic air 2s?
Ik heb mijn fout al gevonden; voor legacy quads is het maximum gewicht 500g en geen 900g.
Nevermind my last message :-)
Voor zover ik terugvind vallen gewichten tussen 250g en 900g in klasse C1 en subcategorie A1.
Gezien jullie eigenaars van quads van 500 a 600g laten weten dat ze in A2 zouden vallen mis ik wellicht iets; kunnen jullie verduidelijken waarom deze binnen A2 zouden vallen? Alvast bedankt!
hoi hendrikjan, geen enkele drone heeft momenteel een Ce keurmerk helaas. Drones die hard gaan bij ons zijn de:
https://www.quadcopter-shop.nl/dji-fpv-combo.html
of de
https://www.quadcopter-shop.nl/emax-hawk-sport.html
ik zit te denken de dji fpv aan te schaffen en wil weten welke klasse deze zou zijn gezien de 140 km/ph top snelheid. en of deze nu al een ce label hebben
mvg Hendrik-Jan
Hoi Fritz, Ja hier moet ook een cursus worden voor gevolgd. Deze drone is nl 600 gr. Dus dan moet je zowel de a1/3 als de a2 cursus volgen.
Hier een link: https://www.dutchdroneacademy.com/product/drone-vliegbewijs-gevorderd-a2-qcs/
je kunt onderaan ook direct de a1/a3 cursus aanvinken.
Heb een Mix bugs b4w drone moet ik hier een cursus voor volgen?
Mvg Fritz
Hallo frank, nee deze valt in de A2 categorie. Je zult dan en de A1/A3 cursus/examen moeten doen en de A2 cursus/examen.
Hier een link: https://www.dutchdroneacademy.com/product/drone-vliegbewijs-gevorderd-a2-qcs/
je kunt onderaan ook direct de a1/a3 cursus aanvinken.
gr Quadcopter-shop
Ik heb een populaire SG906 Pro drone. Ca. 525 g. Als ik uw artikel zo lees valt deze daarmee onder A1. Klopt dit zo. Inderdaad is CE en klasse niet bekend voor deze drone.
Heeft u een link naar de betreffende cursus/training die ik dien te volgen?
hoi hay, dat kan. zal je even mailen hierover.
gr wouter
Kun je mij ergens inplannen. Voor de nieuwe regels. Ik hoop dat je mij daarbij helpt met de mavic air 2.mijn overbuur vrouw heeft een mavic pro mojn vraag s mag die ook meekomen